Comunicazione / Privredni ambijent

1 april 2020

Paket ekonomskih mera za ublažavanje posledica na privredu usled pandemije COVID 19

Paket pomoci vredan 5,1 milijardu evra

Ministar finansija Siniša Mali i predsednik Privredne komore Srbije Marko Cadež, predstavili su 31.03.2020, paket ekonomskih mera za ublažavanje posledica na privredu usled pandemije COVID 19, vredan 5,1 milijardu evra.

Program ekonomskih mera za smanjivanje negativnih efekata prouzrokovanih pandemijom virusa Kovid-19 i podršku privredi Srbije



Ukupni procenjeni efekat mera je 608,3 mlrd dinara.
Pošto je cilj mera da se ocuva zaposlenost u toku trajanja vanrednost stanja, kao i da se pomogne privrednim subjektima kojima je otežano poslovanje tokom vanrednog stanja, mere se ne primenjuju na privredne subjekte koji su:

  • Tokom vanrednog stanja umanjili broj zaposlenih za više od 10% (ne racunajuci zaposlene na odredeno vreme kojima ugovor istice tokom vanrednog stanja)
  • Privremeno prekinuli poslovanje pre proglašenja vanrednog stanja, odnosno pre 15.03.2020. godine.


Prvi set mera pretpostavlja u najvecem delu odlaganje placanja dospelih poreskih obaveza, uz kasniju otplatu na rate, najranije od pocetka 2021. godine. Odlaganje placanja poreza i doprinosa na zarade sprovodi se u cilju obezbedenja likvidnosti, održanja privredne aktivnosti i zaposlenosti. Odlaže se i placanje akontacija poreza na dobit u drugom kvartalu.

Odlaganje placanja poreza na zarade i doprinose za privatni sektor, tokom trajanja vanrednog stanja, uz kasniju otplatu nastale obaveze u ratama sa pocetkom najranije od 2021. godine.
Ova mera za cilj ima povecanje likvidnosti svih privrednih subjekata u privrednom sektoru koji isplacuju zarade zaposlenima. Takode, ova mera se odnosi na odlaganje placanja poreza na prihod od samostalnih delatnosti svih preduzetnika. Povecanje likvidnosti se ogleda u odlaganju placanja troškova poreza i doprinosa na zarade. Svi poslodavci koji se opredele da koriste ovu meru mogu da koriste odlaganje placanja troškova poreza i doprinosa na zarade do pocetka 2021. godine, a nakon toga se ostavlja mogucnost daljeg odlaganja placanja ovih troškova najduže do 24 meseca bez obaveze placanja kamate na zahtev poreskog obveznika. Osnovni uslovi za primenu ove mere su identicni za sve poslodavce bez obzira na njihovu ekonomsku snagu.

Odlaganje placanja akontacija poreza na dobit u drugom kvartalu. Mera ima za cilj povecanje likvidnosti poreskih obveznika putem odlaganja placanja akontacija za porez na dobit za 2020. godinu koje dospevaju u drugom kvartalu 2020. godine. Osnovni uslovi za primenu ove mere su identicni za sve obveznike poreza na dobit bez obzira na njihovu ekonomsku snagu. Za poreske obveznike na koje se mera odnosi, osnovni uslovi za primenu su identicni bez obzira na ekonomsku snagu konkretnog poreskog obveznika.

Oslobadanje davalaca donacija od obaveze placanja PDV-a. Osnovni cilj ove mere je da se od placanja PDV oslobode oni donatori koji svoje proizvode, odnosno proizvode cijim prometom se bave, doniraju ustanovama koje su neposredno ukljucene u aktivnosti koje imaju za cilj sprecavanje širenja i lecenje gradana od bolesti Kovid-19. Smatramo da je propisivanje ove mere potpuno primereno okolnostima, kao i da uslove za primenu ove mere treba propisati na nacin koji ce onemoguciti bilo kakve zloupotrebe.


Drugi set mera odnosi se na direktna davanja preduzecima, isplatu pomoci u visini minimalne zarade za preduzetnike, mikro, mala i srednja preduzeca, odnosno subvencije 50% minimalne zarade velikim preduzecima, ciji zaposleni su poslati na prinudni odmor, zbog smanjenog obima poslovanja ili potpune obustave rada.

Direktna pomoc preduzetnicima koji se paušalno oporezuju i koji placaju porez na stvarni prihod, mikro, malim i srednjim preduzecima u privatnom sektoru - uplata pomoci u visini minimalca (za vreme trajanja vanrednog stanja), i za velika preduzeca uplata pomoci u visini 50% minimalca za zaposlene kojima je rešenjem utvrden prestanak rada (clan 116 i 117. Zakona o radu). Kod ovog seta mera je napravljena razlika u nacinu primene po osnovu ekonomske snage obveznika. Naime, pošlo se od pretpostavke da su privredni subjekti koji su razvrstani kao velika privredna društva imaju znacajno vecu ekonomsku snagu u odnosu na preduzetnike, mikro, mala i srednja pravna lice. U skladu sa navedenim, preduzetnicima, mikro, malim i srednjim pravnim licima je data ekonomska pomoc u visini neto minimalne zarade za svako lice koje kod njih ima status zaposlenog.

Za pravna lica koja su klasifikovana kao velika, pomoc je opredeljena srazmerno broju lica koja ovi poslodavci zadržavaju u radnom odnosu iako je za radom tih lica privremeno prestala potreba. Shodno tome, ovaj set mera je usmeren na to da država efektivno podnese deo tereta isplate naknada zarada licima za koje je nastupio prekid rada, a koja poslodavci –velika pravna lica zadržavaju u radnom odnosu.

U vezi sa primenom ove mere, posebno bi trebalo imati u vidu da se ne ulazi u poslovnu politiku poreskih obveznika – velikih pravnih lica, niti se ogranicava broj zaposlenih kojima se utvrduje prekid rada (ali ne i prekid radnog odnosa), niti se na bilo koji nacin utice na obim prava koji zaposleni ostvaruju u toku prekida rada. S druge strane, predloženim merama poslodavci se u dovoljnoj meri stimulišu da održe postojeci nivo zaposlenosti, dok se u slucaju preduzetnika, malih, mikro i srednjih pravnih lica, vecim obimom prava dodatno jaca likvidnost u cilju održavanja poslovanja, odnosno odustajanja od pokretanja postupaka prestanka obavljanja poslovanja.
Cilj treceg seta mera je ocuvanje likvidnosti privrednih subjekata u uslovima ekonomske krize ocekivane tokom i po okoncanju vanredne situacije prouzrokovane pandemijom Kovid-19 virusa. Ovim programom Vlada Republike Srbije želi da minimizira spoljne uticaje (pad tražnje, prekid lanaca snabdevanja i dr.) i njihove posledice (smanjene zaposlenosti, nelikvidnost i dr) na poslovanje srpske privrede. Konkretno, program predvida dve mere:

1) program za dodelu kredita za održavanje likvidnosti i obrtnih sredstava za kompanije iz segmenta preduzetnika, mikro, malih i srednjih privrednih subjekata, poljoprivrednih gazdinstava i zadruga koji su registrovani u relevantnom registru preko Fonda za razvoj Republike Srbije, i 2) garantne šeme za podršku privredi u uslovima Kovid-19 krize za kredite za održavanje likvidnosti i obrtnih sredstava za kompanije iz segmenta preduzetnika, mikro, malih i srednjih privrednih subjekata, kao i poljoprivrednih gazdinstava preko komercijalnih banaka koje posluju u Republici Srbiji. Ukupna vrednost programa predvidenih ovom merom iznosi 264 milijarde dinara (oko 2.2 milijarde evra).
Cetvrti set mera se odnosi na uplatu direktne pomoci u iznosu od 100 evra u dinarskoj protivvrednosti svim punoletnim gradanima Republike Srbije.

Mere koje je Vlada usvojila i koje su u proceduri usvajanja:

  • Ogranicena je visina cena i marži osnovnih životnih namirnica, zaštitne opreme, kao i maloprodajne cene zaštitnih sredstava, kako bi se sprecili poremecaji na tržištu i omogucilo redovno snabdevanje gradana osnovnim životnim namirnicama i zaštitnom opremom i sredstvima. Iz istih razloga izvoz osnovnih proizvoda bitnih za stanovništvo (seme, ulje, kvasac, sapuni, deterdženti, dezinfektanti, asepsol, alkohol, zaštitna oprema) privremeno je zabranjen.
  • U cilju zaštite stanovništva, doneta je odluka da se sva licna dokumenta državljana Republike Srbije kojima je istekao ili im istekne rok važenja, smatraju važecim za vreme dok je na snazi Odluka o proglašenju vanrednog stanja.
  • Rokovi u upravnim postupcima uskladeni su na nacin da stranke ne mogu snositi posledice nepostupanja u rokovima usled vanrednog stanja, dok u sudskim postupcima rokovi prestaju teci za vreme vanrednog stanja, a nastavak racunanja rokova vezuje se za prestanak vanrednog stanja.
  • U cilju zaštite zaposlenih i radno angažovanih lica, preduzet je niz mera koje obavezuju poslodavca da omoguci rad na daljinu, rad od kuce, rad u manjim smenama, kako bi se zaštitila zaposlena i radno angažovana lica.
  • Prema poreskim obveznicima koji imaju odobreno odlaganje placanja dugovanog poreza za vreme vanrednog stana se nece primenjivati poništaj sporazuma i naplacivanje neplacenog poreskog duga (iz sredstava obezbedenja i u postupku prinudne naplate), pocev od rate koja dospeva u martu 2020. godine.
  • Usled proglašenja vanrednog stanja na teritoriji RS, pomeraju se rokovi za pripremu, sastavljanje i podnošenje godišnjih finansijskih izveštaja direktnih korisnika sredstava budžeta Republike Srbije, budžeta autonomnih pokrajina i jedinica lokalne samouprave, završnih racuna budžeta RS, autonomnih pokrajina, budžeta jedinica lokalne samouprave i organizacija za obavezno socijalno osiguranje, kao i konsolidovanog izveštaja Republike Srbije i konsolidovanih izveštaja gradova za 2019. godinu.

Narodna banka Srbije donela je privremene mere u cilju ocuvanja finansijskog sistema i to:

  • Zastoj u otplati (moratorijum) dužnicima na otplatu kredita, kao i obaveza po osnovu finansijskog lizinga, ne kraci od 90 dana, ili od trajanja vanrednog stanja, za koje vreme banka ne obracunava zateznu kamatu na dospelo a neizmireno potraživanje i ne pokrecu postupak izvršenja, kao ni postupak prinudne naplate prema dužnicima, odnosno ne preduzima druge pravne radnje u cilju naplate potraživanja od dužnika. Dužnici nece placati nikakvu naknadu troškova za korišcenje ove mogucnosti, a ovakvi krediti se nece smatrati restrukturiranim, niti problematicnim potraživanjima.
  • Tokom trajanja vanrednog stanja davalac lizinga ne obracunava zateznu kamatu na dospelo a neizmireno potraživanje i ne pokrece postupak izvršenja, kao ni postupak prinudne naplate prema primaocu lizinga, odnosno ne preduzima druge pravne radnje u cilju naplate potraživanja od primaoca lizinga.
  • Dodatno Odlukom o naknadama u platnom prometu ne mogu se naplacivati naknade i drugi troškovi kod uplata i prenosa novcanih sredstava radi prijema donacija u borbi protiv epidemije bolesti Kovid-19. Ova Odluka se odnosi na banke, institucije elektronskog novca, platne institucije i javnog poštanskog operatora, kao i Narodnu banku Srbije kod uplata i prenosa novcanih sredstava radi prijema donacija u borbi protiv pandemije Kovid-19 virusa.